Ondersteuningsteam
Op onze school streven we ernaar om elk kind passend onderwijs te bieden, rekening houdend met hun individuele behoeften. Ons ondersteuningsteam, bestaande uit leerkrachten, de intern begeleider, orthopedagoog, en diverse specialisten, zoals de reken- en leesspecialist, werkt nauw samen om leerlingen de juiste begeleiding te kunnen bieden. We hanteren een gelaagde aanpak: beginnend met basiskwaliteit in de klas en, indien nodig, verdergaand met basisondersteuning buiten de groep.
Extra ondersteuning
Wanneer een leerling meer nodig heeft dan de geboden basisondersteuning, schakelen we over naar extra ondersteuning, ook wel zorgniveau 3 genoemd. Dit betekent een gedifferentieerd en passend aanbod, vaak individueel of in kleine groepjes van maximaal vier kinderen, buiten de reguliere groep. De leerkracht blijft verantwoordelijk voor de inhoud van deze begeleiding, die zorgvuldig gepland, vastgelegd en geëvalueerd wordt. Dit zorgt voor een doorgaande lijn in de extra hulp en maakt de voortgang over de jaren heen inzichtelijk.
Reken-, lees- of spellingsproblemen
Voor leerlingen met ernstige reken-, lees- of spellingproblemen volgen we specifieke protocollen. Dit omvat een stappenplan, waarbij we de ontwikkeling van de leerling nauwgezet volgen, hiaten in kaart brengen en extra instructie bieden. Als de problemen ondanks intensieve begeleiding aanwezig blijven, betrekken we de expertise van externe partners, zoals het samenwerkingsverband ZOUT, voor diagnostiek en advies. In uitzonderlijke gevallen kan gespecialiseerd extern onderzoek naar dyscalculie of dyslexie aangevraagd worden, bijvoorbeeld bij Opdidakt.
Samen met ouders
Ons doel is om te zorgen dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen en we zijn ervan overtuigd dat open communicatie tussen school en ouders hierbij essentieel is. We informeren u regelmatig over de voortgang van uw kind en betrekken u actief bij het bepalen van de meest passende ondersteuning. Samen met u en ons ondersteuningsteam zetten we ons in om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waar elk talent tot bloei kan komen.