Sociale veiligheid

Op de Camminghaschool staat het welzijn van uw kind voorop. We willen dat elk kind zich veilig en thuis voelt, mede omdat dit bijdraagt aan betere leerresultaten en meer plezier op school. Een veilige omgeving creëren we samen als leerkrachten, ouders en leerlingen: we hebben respect voor elkaar, communiceren open en eerlijk en vertrouwen elkaar.  

De Vreedzame School 
Een belangrijke pijler van onze aanpak is 'De Vreedzame School'. Dit programma leert kinderen sociale vaardigheden en democratisch burgerschap. De klas en de school worden gezien als een leefgemeenschap, waar kinderen gehoord en gezien worden, een stem krijgen en leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en staan open voor verschillen tussen mensen. We meten het sociale klimaat twee keer per jaar met de vragenlijsten van Leerling in Beeld en het sociogram. 

Gouden Regels
We hanteren de hierboven getoonde vijf 'Gouden Regels', die de basis vormen voor hoe we met elkaar omgaan op school. Deze regels worden geoefend in de lessen van 'De Vreedzame School'. Gewenst gedrag wordt beloond en leerkrachten geven het goede voorbeeld.

Mediatoren
Bij ongewenst gedrag spreken we de leerling op hun gedrag aan, niet op de persoon, om de relatie in stand te houden en ruimte te geven voor herstel. Conflictsituaties op het schoolplein worden eerst door de leerlingen zelf opgelost, eventueel met hulp van speciaal opgeleide mediatoren. Dit zijn leerlingen van groep 6 t/m 8.   

Op onze school hechten we veel waarde aan een preventieve aanpak om de kans op pesten te verkleinen. Mocht er toch sprake zijn van pestgedrag, dan beschouwen we dit als een gedragsprobleem en pakken we het direct aan. Samen met de betrokken leerkrachten, leerlingen en ouders bespreken we de situatie en werken we oplossingsgericht. Een van de methoden die we hierbij kunnen inzetten is de 'No-Blame' aanpak. Deze oplossingsgerichte werkwijze wordt begeleid door een gespecialiseerde medewerker en richt zich op het vinden van constructieve oplossingen zonder schuldigen aan te wijzen.   

Ouders spelen een belangrijke rol in dit proces en worden actief betrokken bij de aanpak van ongewenst gedrag en het ondersteunen van de voorgestelde oplossingen. Samen zorgen we voor een veilige en positieve leeromgeving voor al onze leerlingen.