Leren leren

Op de Camminghaschool staat 'leren leren' centraal, waarbij we leerlingen begeleiden in het ontwikkelen van vaardigheden die verder gaan dan alleen kennis opdoen. We hanteren een uitgebreide leerlijn met vijf belangrijke domeinen: taakaanpak, uitgestelde aandacht/hulp vragen, zelfstandig (door)werken, samenwerken en reflectie op werk. Alle teamleden zijn verantwoordelijk voor de implementatie van deze leerlijn en we zorgen ervoor dat de leerdoelen voor alle leerlingen in het onderwijs worden verwerkt.

Visualisatie van de leerkuil (bron: Kindereninhunkracht)

Wanneer we zien dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft op één of meerdere van deze domeinen, bespreken we dit binnen het leerpleinteam en zetten we gerichte interventies in. De voortgang en eventuele zorgpunten worden bij de overgang naar een volgend leerplein zorgvuldig overgedragen, zodat de ondersteuning naadloos kan doorgaan.

Onze aanpak is gericht op het stapsgewijs ontwikkelen van deze leer-leervaardigheden van groep 2 tot en met groep 8. Denk hierbij aan het leren inplannen van taken, het opvolgen van instructies, verantwoordelijkheid nemen, en omgaan met materialen. Ook leren we leerlingen hoe ze effectief hulp kunnen vragen aan zowel de leerkracht als medeleerlingen en hoe ze zelfstandig kunnen doorwerken, ook bij tegenslag. Daarnaast besteden we veel aandacht aan vaardigheden voor samenwerking, zoals gelijkwaardige inbreng en het bieden van hulp. Tot slot leren de kinderen hun eigen werk controleren, doelen stellen en constructieve feedback geven en ontvangen.