Onderwijs op maat

We willen dat elke leerling optimaal tot leren komt. We passen ons onderwijs op de behoeften van het kind aan, zowel op het gebied van cognitieve ontwikkeling als motivatie en interesse. Dit doen we planmatig en opbrengstgericht, waarbij we onze aanpak continu evalueren om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. De behoeften van leerlingen brengen we doorlopend vanuit verschillende expertises in kaart, zodat er een doorgaande lijn ontstaat van groep 1 tot en met 8.

Formatief evalueren is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Dit betekent dat we tijdens het leerproces continu inzicht krijgen in wat een leerling al beheerst en wat nog niet. Dit gebeurt door middel van toetsen, observaties en interacties. Het teamleren speelt hierin een cruciale rol: leerkrachten overleggen regelmatig over het lesaanbod, de gemaakte afspraken en de behaalde doelen. Twee keer per jaar analyseren we gezamenlijk de schoolbrede leerresultaten om ons onderwijs te verbeteren. Onze leerkrachten zijn de spil in deze lerende organisatie en worden ondersteund door de intern begeleider en leerkrachtondersteuners. 

Ons onderwijs is gedifferentieerd, wat betekent dat we de lesinhoud en leermethoden aanpassen aan het ontwikkelingsniveau van onze leerlingen. Dit gebeurt in vier fases: bij de voorbereiding van een periode of thema, bij de lesvoorbereiding, tijdens de les en na afloop bij het evalueren van de lessen. We werken met op elkaar afgestemde instructiegroepen; na een korte klassikale instructie krijgt een leerling passende vervolginstructie, afhankelijk van wat het kind nodig heeft. Leerlingen die de leerdoelen al beheersen, krijgen de basisstof compact aangeboden en krijgen vervolgens verrijking aangereikt. 

We bieden diverse mogelijkheden voor verbreding, verdieping en versnelling voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Compacten is het overslaan van overbodige herhaling en oefenstof, waardoor ruimte voor passende verdieping of verrijking ontstaat. Verrijken is het aanbieden van complexere opdrachten, die een beroep op een hoger denkniveau, creativiteit en onderzoekende houding doen. 

Voorbeelden hiervan zijn: talen leren, projecten maken of programmeren. Als versnellen passender is, bijvoorbeeld een klas overslaan of versneld doorstromen naar het voortgezet onderwijs, dan wordt dit zorgvuldig met de ouders en leerling besproken.

Als een leerling meer tijd nodig heeft, bieden we extra ondersteuning in de klas of in kleine groepjes buiten de klas. Bij grotere ondersteuningsvragen werken wij met een begeleidingsplan dat regelmatig geëvalueerd wordt met de leerkracht, ouders en intern begeleider.