Meer- en hoogbegaafd onderwijs

We willen tegemoetkomen aan de specifieke onderwijsbehoeften van alle leerlingen, inclusief meer- en hoogbegaafden. Hoogbegaafdheid zien wij als de aanleg om met de juiste begeleiding tot uitzonderlijke prestaties te komen, zowel op cognitief als creatief vlak. We kijken hierbij verder dan alleen de intelligentiescore en betrekken de persoonlijkheid van het kind, (zoals creativiteit, doorzettingsvermogen en sociale omgeving) bij de ontwikkeling van hun talenten. Het vroegtijdig signaleren van kenmerken van hoogbegaafdheid is van groot belang om onderpresteren en frustratie te voorkomen. 

Stappenplan signalering 
Om deze kenmerken adequaat te herkennen, gebruiken we een stappenplan waarbij we informatie van ouders, observaties van leerkrachten, gesprekken met kinderen en resultaten uit ons leerlingvolgsysteem betrekken. Als blijkt dat een kind meer uitdaging nodig heeft dan het reguliere aanbod, passen we het onderwijs aan door middel van 'compacten' en 'verrijken'. Compacten betekent het afstemmen van het leerstofpakket door overbodige herhaling en oefenstof over te slaan of instructies te verkorten. Verrijken richt zich op het aanbieden van complexere opdrachten die een hoger denkniveau, creativiteit en onderzoekende houding stimuleren, soms buiten het reguliere curriculum zoals bij het leren van een vreemde taal. 

Passende activiteiten en begeleiding 
Aan leerlingen die nog meer uitdaging nodig hebben, bieden we diverse mogelijkheden voor verbreding, verdieping en versnelling. Ze kunnen deelnemen aan uitdagende schoolprojecten, zoals de Kangoeroewedstrijd, of aan de bovenschoolse 'Flexklas', waarin ze een dagdeel per week met gelijkgestemden werken aan 'leren leren' en executieve functies. In specifieke gevallen is versnellen, zoals het overslaan van een groep of vervroegde doorstroom naar het voortgezet onderwijs, ook een optie. Dit wordt altijd zorgvuldig met ouders, leerling, leerkracht en directie besproken. Ons teamleren, door middel van overleg en scholing, zorgt ervoor dat leerkrachten steeds beter in staat zijn om (hoog)begaafde leerlingen te signaleren, diagnosticeren en passende begeleiding te bieden.